Politechnika Łódzka współpracuje przy budowaniu nowoczesnego samolotu z hybrydowym elektrycznym napędem. Projekt, finansowany w ramach programu Horyzont Europa, łączy 30 partnerów, wśród których są m.in. Rolls Roys, Safran, ATR i Airbus.
W Instytucie Maszyn Przepływowych na Wydziale Mechanicznym Politechniki Łódzkiej rozpoczęły się prace nad stworzeniem konstrukcji samolotu o napędzie hybrydowym, przeznaczonego dla przewozów regionalnych.
Na realizację tego innowacyjnego projektu o akronimie HE-ART (Mulit-MW Hybrid-Electric Propulsion System for Regional Aircraft), koordynowanego na PŁ przez prof. Krzysztofa Jóźwika, dyrektora Instytutu, naukowcy otrzymali 250 tysięcy euro.
– Nasz udział będzie polegał na zaprojektowaniu i wykonaniu obliczeń elementów układu napędowego. To będzie nowa, hybrydowa konstrukcja, bardziej ekologiczna, przeznaczona tylko do obsługi linii regionalnych – wyjaśnia prof. Krzysztof Jóźwik, który ma już duże doświadczenie przy projektowaniu pojazdów latających. Jego zespół naukowy wykonywał obliczenia i konstrukcję napędu śmigłowego dla najszybszego na świecie helikoptera X3.
Politechnika Łódzka jest jednym z 30 partnerów projektu, łączącego wiodących producentów silników: Rolls Royce i Safran z producentami samolotów ATR, Airbus i Leonardo, a także z jednostkami naukowymi. Całkowity budżet na projekt HE-ART wynosi 60 mln euro, z czego 44 mln pochodzi z programu Horyzont Europa. Koordynatorem jest firma Rolls Royce Deutschland. Realizacja projektu potrwa 3 lata i zakończy się 31 grudnia 2025 r.
(Źródło: Politechnika Łódzka)