Sześć konferencji w całej Polsce, ponad 30 szkoleń, kampanie informacyjne w prasie, w radiu i w pociągach – w październiku zakończyliśmy trwającą od marca 2024 r. ogólnopolską kampanię „Regiony na Horyzoncie”, której celem była promocja sieci Horyzontalnych Punktów Kontaktowych koordynowanych przez Krajowy Punkt Kontaktowy (KPK) w NCBR. To był niezwykle intensywny czas, podczas którego lepiej poznaliśmy regionalną specyfikę beneficjentów Horyzontu Europa (HE) i potrzeby zainteresowanych pozyskaniem grantów z tego programu.
Krajowy Punkt Kontaktowy od 25 lat wspiera uczestnictwo polskich organizacji w Programach Ramowych UE. KPK realizuje swoje zadania w całej Polsce, docierając do odbiorców w regionach również poprzez powołaną w tym celu sieć sześciu Horyzontalnych Punktów Kontaktowych. Podmioty te, finansowane i koordynowane przez KPK, udzielają konsultacji dotyczących HE o charakterze administracyjnym i przekrojowym. Sieć KPK-HPK to w sumie ponad 100 ekspertów od Horyzontu Europa w całym kraju.
– Kampania „Regiony na Horyzoncie” nie tylko spełniła swoje założenia, zwracając uwagę wielu nowych, potencjalnych wnioskodawców na program Horyzont Europa, ale także pozwoliła lokalnym środowiskom lepiej poznać ofertę wsparcia świadczonego przez Horyzontalne Punkty Kontaktowe znajdujące się w poszczególnych regionach, w całej Polsce – podkreśla dyrektor KPK/NCBR, Magdalena Bem-Andrzejewska.
Za nami sześć konferencji stacjonarnych, kolejno: w Krakowie, Olsztynie, Lublinie, Katowicach, Bełchatowie i Szczecinie, w których uczestniczyli przedstawiciele Krajowego Punktu Kontaktowego (KPK), Horyzontalnych Punktów Kontaktowych (HPK) oraz zaproszeni goście, dzieląc się wiedzą i doświadczeniami w zdobywaniu i realizacji grantów z Programów Ramowych UE (PR). W trakcie spotkań dyskutowaliśmy na tematy nauk o życiu, możliwości wsparcia kariery naukowej, ochrony zdrowia i żywności, energetyki, ICT i zielonego transportu, transformacji energetycznej oraz biotechnologii – a to wszystko w kontekście możliwości, jakie oferuje program Horyzont Europa. W konferencjach wzięli również udział przedstawiciele mediów i władz różnego szczebla.
– Wartością dodaną konferencji stacjonarnych były spotkania ekspertów KPK i HPK z potencjalnymi beneficjentami, networking i rozmowy kuluarowe. W kontekście Polski Centralnej to również nawiązanie kontaktu z nowo powołanymi pełnomocnikami ds. transformacji Obszaru Nowej Energii. Wiemy, że w wyniku konferencji w Bełchatowie już tworzą się nowe partnerstwa do przyszłorocznych konkursów – mówi Michał Kaczmarek, koordynator HPK Polska Centralna.
Szkolenia, seminaria i dyżury eksperckie
W ramach kampanii każdy z sześciu Horyzontalnych Punktów Kontaktowych przeprowadził cykl szkoleń, webinariów i dyżurów eksperckich, w formule online oraz stacjonarnie, promujących różne aspekty uczestnictwa w Horyzoncie Europa. Łącznie zorganizowanych zostało 31 wydarzeń obejmujących m.in. tematykę innowacyjnych rozwiązań w geotermii, rolę ekspertów Komisji Europejskiej, bezpieczeństwa cywilnego na rzecz społeczeństwa, środowiska i zdrowia, poszukiwania partnerów do konsorcjum projektowego czy Horyzontu Europa dla przedsiębiorców. Opublikowaliśmy 11 artykułów informacyjnych na temat wydarzeń w danym miesiącu na stronach internetowych KPK, HPK oraz w newsletterze NCBR.
– Jedno ze spotkań zorganizowanych przez HPK Polska Północna poświęcone było prezentacji działań w ramach platformy „Pomorski Horyzont”. W przyszłym roku planujemy kontynuację tych działań i sformalizowanie sieci wsparcia w województwie pomorskim. Taka forma współpracy sprzyja synergii działań wspierających udział jednostek w pozyskiwaniu i realizacji projektów badawczych z Horyzontu Europa – podkreśla Renata Downar-Zapolska, koordynatorka HPK Polska Północna.
„Regiony na Horyzoncie” w mediach
Częścią kampanii było również przeprowadzenie wywiadów z beneficjentami PR UE – naukowcami i przedsiębiorcami oraz analiza danych statystycznych dotyczących uczestnictwa polskich podmiotów w HE, odrębnie dla każdego z sześciu makroregionów. Na podstawie zebranych informacji opublikowaliśmy 11 artykułów w drukowanych dodatkach regionalnych „Gazety Wyborczej” oraz 6 artykułów w internetowych serwisach gazeta.pl, promowanych w 19 miastach, dzięki którym dotarliśmy do ponad 13 tysięcy unikalnych użytkowników. W artykułach upowszechnialiśmy wiedzę o beneficjentach HE, o sieci HPK i jej zakresie działalności oraz promowaliśmy regionalne konferencje i wydarzenia odbywające się w ramach kampanii. Przez 10 dni w rozgłośniach Polskiego Radia w Lublinie i Białymstoku promowaliśmy wsparcie, jakie Horyzontalny Punkt Kontaktowy Polska Wschodnia oferuje osobom ubiegającym się o pracę w charakterze eksperta Unii Europejskiej oceniającego wnioski projektowe.
– W szczególności audycje radiowe oraz relacja z konferencji w TVP Lublin poszerzyły zdecydowanie grono naszych potencjalnych odbiorców – mówi Andrzej Stępniewski, koordynator HPK Polska Wschodnia.
Kampania promocyjna w kolejach regionalnych
Promocja „Regionów na Horyzoncie” to również dwutygodniowa kampania w kolejach regionalnych na terenie wszystkich 16 województw. Stworzyliśmy na potrzeby tej kampanii 6 spotów reklamujących każdy z Horyzontalnych Punktów Kontaktowych, zapraszających do udziału w konferencjach regionalnych oraz 6 spotów ogólnych, które posłużyły do promocji HPK w mediach społecznościowych.
– Kampania dała nam możliwość przedstawienia oferty i wypromowania takich działań, jak Akademia ERC – mimo że to wydarzenie cykliczne, rozpoznawalne i cieszące się od zawsze dużym powodzeniem, to zainteresowanie tegoroczną edycją znacznie wzrosło – zaznacza Anna Armuła, koordynatorka HPK Polska Południowo-Wschodnia.
We wrześniu br. kampania „Regiony na Horyzoncie” zbiegła się z 25. rocznicą przystąpienia Polski do Programów Ramowych Unii Europejskiej, dlatego o wsparciu oferowanym przez Horyzontalne Punkty Kontaktowe pisaliśmy również przy okazji materiałów rocznicowych m.in. w dzienniku „Rzeczpospolita”, Business Insider, Magazynie Projektów Europejskich „W Centrum” oraz w serwisie internetowym MamStartup.pl.
Widoczność kampanii w Internecie
– Kampania Regiony na Horyzoncie okazała się kluczowym krokiem w budowaniu sieci kontaktów oraz promowaniu projektów z naszego regionu. Zainteresowani mieli możliwość zaprezentowania swoich innowacyjnych projektów w prestiżowym wydarzeniu podczas EuroScience Open Forum w Katowicach, co przyczyniło się do zwiększenia ich widoczności na arenie międzynarodowej – mówi Anna Łukaszkiewicz-Kierat, koordynatorka HPK Polska Południowo-Zachodnia.
„Regiony na Horyzoncie” były również wsparte płatną reklamą Google ads oraz na Facebooku. W jej wyniku odnotowaliśmy 13 592 wejść na stronę kpk.gov.pl oraz 1641 kliknięć na promowane treści na Facebooku. Dodatkowo we wszystkich naszych mediach społecznościowych (LinkedIn, Facebook, X) umieściliśmy ponad 100 postów informujących o wydarzeniach odbywających się podczas kampanii.
Najbliższa konferencja organizowana przez KPK
Kampania „Regiony na Horyzoncie” dobiegła końca, ale zarówno Krajowy Punkt Kontaktowy, jak i Horyzontalne Punkty Kontaktowe mają zawsze dla Państwa ciekawą ofertę seminariów i konferencji. Już teraz KPK zaprasza do Warszawy, 22 listopada 2024 r., na międzynarodową konferencję dotyczącą nauk społecznych i humanistycznych (SSH) w Horyzoncie Europa (rejestracja).
Skorzystaj z oferty HPK
Listę adresową wszystkich Horyzontalnych Punktów Kontaktowych znajdą Państwo na stronie Krajowego Punktu Kontaktowego: www.kpk.gov.pl/hpk.