W dniach 7-8 listopada 2024 r. odbyło się w Warszawie 13. Europejskie Forum Marketingu Instytucji Naukowych i Badawczych, zorganizowane przez Sieć Badawczą Łukasiewicz i Instytut Lotnictwa w Warszawie. W Forum wzięła udział m.in. dyrektor Krajowego Punktu Kontaktowego Magdalena Bem-Andrzejewska.
Magdalena Bem-Andrzejewska podczas panelu dyskusyjnego na temat tego jak budować sukces rynkowy instytutów badawczych i ośrodków naukowych podkreśliła, że w Programie Ramowym Horyzont Europa (HE) jesteśmy silni mocą naszych partnerów – warto więc być w silnych konsorcjach, wchodzić w konsorcja z instytucjami o ugruntowanej rozpoznawalności międzynarodowej. – Pierwszy zdobyty grant w HE otwiera drogę do kolejnych, natomiast ważne jest też, aby polscy koordynatorzy zapraszali do konsorcjum projektowego inne polskie jednostki, co od lat robią kraje bardziej doświadczone – dodała. Może to świetnie stymulować współpracę międzynarodową, a równocześnie krajową współpracę nauki i biznesu. Dyrektor Bem-Andrzejewska zachęcała również do uczestnictwa w wydarzeniach brokerskich organizowanych m.in. przez Krajowy Punkt Kontaktowy, podkreślając wagę profesjonalnego przygotowania się do udziału w takim wydarzeniu.
Dr Marcin Kardas, Zastępca Dyrektora ds. Innowacji i Wdrożeń, Narodowe Centrum Badań Jądrowych, zapytany o klucz do sukcesu rynkowego wskazał na konieczność posiadania przez instytucję profesjonalnych i wysokiej klasy specjalistów międzynarodowego marketingu.
Z kolei Krzysztof Lipiec, Dyrektor Departamentu Komercjalizacji Sieci Badawczej Łukasiewicz, Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów PIAP, podkreślił, że w przypadku jego instytucji najważniejsza była praca z użytkownikiem końcowym. – Jesteśmy dostawcą robotów dla służb mundurowych – od 25 lat wprowadzamy nasze produkty na rynek, i udało się to bo od 25 lat pracujemy z policją, wojskiem oraz służbami specjalnymi. W warunkach poligonowych testujemy nasze produkty, ale słuchamy też uwag i sugestii użytkowników końcowych – powiedział.
Dr hab. Justyna Bugaj z Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie pochyliła się z kolei nad definicją sukcesu. – Dla kogo jest sukces? Każdy sobie go inaczej określa – powiedziała. Sukcesem może być oczywiście komercjalizacja wyników – jeśli uda się to określić. Dla pracownika instytutu sukcesem jest pracowanie w świetnym zespole, który się będzie inspirować. Dla zespołu – mieć inspirującego szefa. Sukces jest wielowymiarowy, bo jest inny dla każdego.
Dr inż. Jakub Jasiczak, Przewodniczący Zarządu Porozumienie Spółek Celowych, dodał, że sukces nie trafia się przypadkiem, trzeba go zaplanować i ciężko nad nim pracować. Ważne jest, aby pomysł transferu technologii był obecny w całym procesie badawczym, a nie pojawiał się dopiero na końcu. – Konsultujemy pomysły na początku tworzenia nowej technologii i od razu testujemy na rynku – dodał. Dr Jasiczak podkreślił również, że innowacje muszą być tworzone wspólnie. Polskie uniwersytety powinny łączyć swoje siły zamiast ze sobą rywalizować.
Na zakończenie panelu Dyrektor KPK Magdalena Bem-Andrzejewska dodała, że polskiej nauce brakuje dobrego PR. Pojedyncze instytucje mają swoje marki, ale polska nauka jako taka – już nie. Program Horyzont Europa to tysiące wniosków, które zalewają co roku Komisję Europejską, ale większości z nich brakuje tych kilku punktów, a czasem dziesiętnych części punktu, aby mogły otrzymać finansowanie. Co można zrobić, aby zwiększyć szanse? Szukajmy najlepszych partnerów i wychodźmy poza strefę komfortu, zawsze mierzmy w górę – podsumowała Dyrektor Bem-Andrzejewska.
Europejskie Forum Marketingu to wydarzenie skierowane przede wszystkim do przedstawicieli zespołów marketingu instytutów badawczych oraz instytucji szkolnictwa wyższego. Forum jest miejscem spotkań z czołowymi naukowcami i praktykami z Europy oraz doskonałą okazją do poznania aktualnych trendów, nowych narzędzi, a tym samym pogłębienia wiedzy w zakresie marketingu osiągnięć naukowych i organizacji badawczych. Jest to również impuls do pogłębienia współpracy między środowiskiem naukowym i biznesowym.
Krajowy Punkt Kontaktowy zachęca organizacje badawcze do zwracania uwagi na budowanie przewag wizerunkowych, ponieważ ma to ogromne znaczenie w budowaniu konsorcjów międzynarodowych, wymaganych w większości konkursów Horyzontu Europa.