Europejska Rada ds. Innowacji (EIC) opublikowała Kodeks Dobrych Praktyk (Code of Conduct), którego adresatem są przede wszystkim firmy konsultingowe pomagające swym klientom w aplikowaniu do organizowanych przez EIC konkursów.
Intencją stworzenia tego dokumentu było zaproponowanie zbioru podstawowych zasad i dobrych praktyk, którymi powinni kierować się konsultanci pomagający firmom w konstruowaniu wniosku aplikacyjnego. Chodzi o ustanowienie minimalnych standardów, które powinny wziąć pod uwagę firmy konsultingowe, chcąc zapewnić swym zleceniodawcom usługi na odpowiednim poziomie merytorycznym oraz etycznym.
Kodeks nie ma charakteru wiążącego; ma raczej zachęcić firmy do stosowania dobrych praktyk, pomóc wnioskodawcom w wyborze wiarygodnej i profesjonalnej firmy doradczej i tym samym w sposób „miękki” wymóc na rynku usług konsultingowych, który jest bardzo rozproszony i niejednolity, podniesienie poziomu świadczonych usług i stworzenie swoistego wspólnego mianownika – pewnego minimum jakościowego w obsłudze klienta.
Tekst Kodeksu Dobrych Praktyk w jęz. angielskim: Code of Conduct
Treść komunikatu zarządu EIC n/t publikacji Kodeksu Dobrych Praktyk: komunikat EIC Board
Jako KPK z satysfakcją witamy publikację Kodeksu Dobrych Praktyk. Od dłuższego czasu wskazywaliśmy na problem nierównej jakości i wiarygodności oferowanych na polskim rynku usług doradczych z zakresu pomocy w tworzeniu wniosków aplikacyjnych. Mijający rok przyniósł szczególnie dużo niepokojących informacji od naszych wnioskodawców, którzy skarżyli się na obsługę przez firmy komercyjne. Sygnały te dotyczyły nie tylko niskiej jakości usług i słabego rozumienia potrzeb klienta, ale także prób oszustw, wyłudzeń i świadomego działania na szkodę zleceniodawcy.
Kilka miesięcy temu nasze spostrzeżenia i uwagi w tym obszarze zebraliśmy w publikacji poświęconej zasadom, o których powinno się pamiętać przy wyborze firmy doradczej: Firmy konsultingowe a wnioski do Horyzontu Europa